.

Tuesday, March 30, 2010

sepuluh sebab lelaki tak boleh dipercayai


betul ke,..lelaki memang tak boleh dipercayai?
aku bersetuju kerana aku belum jumpa lagi yang boleh dipercayai setakat ini..
adakah aku prejudis hanya kerana kegagalan hubungan percintaan ku yang lalu?
mungkin juga...
tapi apapun aku tetap dengan pendirian aku bahawa lelaki memang tidak boleh dipercayai

kenapa? sebab..

1. Lelaki suka menipu. Menipu bukan kecik2 punya tipu, tipu pasal kerja lah, banyak benda diorang nak tipu. Tipu konon balik rumah terus tidur, padahal wat benda lain. Konon sibuk memanjang, padahal malas nak layan pasal ada perempuan lain.

2. Lelaki memang suka kalau makan kita perempuan yang bayar: memang jantan satu sen tak guna. Tak malu ke minta duit perempuan? Tak diberi karang mula buat muka kesian atau mengata kita macam-macam. Kata tak mengenang jasa lah, dah bersusah payah jemput kita dirumah takkan makan pun nak kedekut. Hai cik abang, kalau belum kahwin pun duit makan tak mampu nak bayar, inikan pula bila dah kawin and beranak pinak? bini ko nak tanggung ker?

3. Lelaki memang jahat dan kejam. Kalau dia suka, macam-macam lah sanggup dia buat untuk kita,..tetapi sebenarnya ada udang di sebalik kueh teow..kalau diorang ni dah tak suka, memang hati kita perempuan ni disiat-siatnya tanpa belas kesian. Diorang takkan peduli perasaan kita, malu kita, sakit kita. Mampuslah apa nak jadi dengan kita perempuan. yang penting diorang bahagia.

4. Lelaki sekarang mata duitan. Susah nak jumpa lelaki yang tak pandang harta benda sekarang. Nak perempuan yang berkerjaya, ada duit dan harta. Paling penting mampu tanggung diorang kalau dorang takda duit...

5. Lelaki suka mengayat. Ayat baik punya supaya kita perempuan percaya dan tunduk dengan mereka. Konon tak ada perempuan lain sebaik kita kat dunia ni,..konon nak sihidup semati lah..menyampah nak sebut ayat jiwang diorang..

6. Lelaki memang boros. Tak pandai nak simpan duit untuk masa depan. Dah nak kahwin baru kelam kabut. Dah terlambat bang,..ko nak kahwin nak mintak duit mak bapak lagi ker? memang muka tak malu. Pastu hantaran suruh perempuan bayar. Bangang punya lelaki.

7. Lelaki memang pemalas. Dahla belajar dulu malas,..dah kerja pun malas jugak. Nak overtime pun berkira. Balik rumah tau nak tidur je. Penat lah konon. Kerja tak seberapa. TAU nak pakai handphone mahal. Tapi pemalas. Boros, tak mahu menyimpan. Baju nak branded jer.

8. Lelaki Pengotor. Kenapa? korang tengok kuku diorang cukupla. Nak tunggu hitam legam baru nak potong. Yang merokok lagi lah...asap rokok diorang je dah bahaya. heeeee

9. Lelaki suka tunjuk kuasa. Konon diorang lelaki kita kene dengar cakap diorang walaupun dorang salah. Pirahhh...Ingat korang lelaki tu pandai sangat? dah lah belajar takat tingkatan 5. Duduk bawah ketiak mak lagi. Mak bapak tanggung makan lagi. Nak suruh kita perempuan dengar cakap korang yang macam bagus. Pergilah mampus

10. Lelaki suka tunjuk alim. Konon nak perempuan yang baik, pakai tudung, tak tinggal sembahyang, habis korang lelaki baik sangatlah, tak pernah tinggal sembahyang? alim warak yang teramat? Konon tak suka perempuan seksi..tapi mata korang kesitu jugak.. cerminlah diri korang tu sikit.

aku berpendapat, walaupun seseorang perempuan itu telah berkahwin, perlu disimpan sekelumit rasa tidak percaya kepada suami supaya kita perempuan tidak terlalu kecewa seandainya terjadi perkara-perkara yang tidak dingini.

p/s: nasihat aku, kalau korang ade duit masuk asb, simpan and jangan kuar2kan. jangan sekali-kali bagitahu laki korang bagi yang dah kahwin. hak korang seandainya dorang buat hal nanti. peace...


Monday, March 22, 2010

Lari...Lari dari Hospital



Penat sangat.., di sekolah terlalu banyak tugasan perlu diselesaikan..tapi aku suka. Berbanding dengan bayangan di wad. Aku terbayang-bayang misi memanggil-manggil lembut namaku sambil memberi ubat yang entah apa kenamanya..tertekan rasanya. Itupun kalau mereka [Misi] memanggil namaku dengan lembut, jika sebaliknya? lagi tertekan aku dibuatnya. Rasa mahu saja ku lari dari wad buat kali ke-2 (InsyaAllah akan kubuat lagi)




Alkisah pada 21hb januari 2010


Aku selesai proses kimoterapi yang terakhir. Namun aku mengalami demam panas yang tersangat lah panas sehingga doktor bimbang aku akan terkena jangkitan kuman. Proses kimoterapi telah melemahkan sistem imunisasi dalam badan lalu mendedahkanku kepada jangkitan penyakit yang ada disekelilingku.




Ya, aku mengerti. Aku akur pada doktor yang meminta aku tunggu di hospital sehingga benar-benar sembuh. Aku yakin aku sudah sihat dan ingin pulang. Berkeras meminta doktor melepaskan aku pergi. Tolong, aku nak balik rumah, "Rehat di rumah lebih selesa lah doktor." Rayuku. Malang nasibku doktor pura-pura tidak mendengarnya. Sebagai ganti beliau memujukku supaya tinggal di wad kelas satu. Aku akan dapat wad sendiri yang ada televisyen serta dilengkapi bilik air. Tidak lupa juga bilik yang berair-cond dan air panas.




Mulanya aku ikut sahaja. Tidak sampai sehari pun aku tahan tinggal di wad yang kononnya "kelas" itu. Bosan. Nasib aja adik aku ada disisi. Hari demi hari berlalu, aku sentiasa menanti doktor masuk wad melihat keadaanku supaya aku boleh pujuk doktor untuk discharge. Doktor masih tidak mahu lepaskan aku balik. Aku ugut doktor. Aku janji akan lari jika beliau masih tidak mahu lepaskan aku. Doktor pun kata "go ahead, i will make sure the door is open". hahaha..Doktor memang sporting habis. Sebab beliau ada menyatakan bahawa, memang mahu lepaskan aku tapi superior dia pula yang enggan.




Akhirnya, berkat kecuaian misi pada tanggal 24hb januari 2010, aku berjaya meloloskan diri dengan bantuan adik perempuanku. Waktu itu tengahari, dan masa untuk makan. Makanan aku kebas, tapi lepas itu aku bebas...yeahh...




Aku gembira kerana selamat sampai di rumah.


Bestnya lari dari hospital...hehehe




Pada waktu malam hari..sedang aku beristirehat di rumah, dua orang lelaki tidak dikenali telah mengetuk pintu. Mujur ayahku ada, lalu aku minta dia saja yang buka pintu. Dua orang lelaki tersebut memperkenalkan diri sebagai polis cawangan di kawasan rumahku. Mereka mendakwa menerima aduan dari Hospital Besar Berdekatan, bahawa terdapat seorang pesakit melarikan diri dari hospital pada jam 1.30 tengahari.




Jeng..jeng..jeng....


Friday, March 19, 2010

Melepak dengan adik aku


Berasa bosan duduk dirumah, aku membuat keputusan mengejut untuk datang melawat adik aku di kediaman beliau (area mantin) apapun, aku akan kurang bosan bila bersama ngan adik-adik aku..


Peace no war

Kulit Muka Hangus+Hitam Legam


muka aku terbakar akibat bermain air di Pantai Pulau Kapas kelmarin...

apa harus aku lakukan, muka mula menggelupas dan menjadi gelap...dah la tak lawa, makin buruk lak jadinya.. mungkin musibah ini akan berakhir nanti. Aku sedang membaik pulih kulit ku sedaya upaya.