BERSIH 3.0: JANGAN JADI MANGKUK

Aku memang sensitif dengan senario politik Malaysia lately. Bersih 3.0 yang berlangsung baru-baru ini memang sangat mendukacitakn aku sebagai seorang rakyat. jika benar pemimpin pembangkang mahu SPR telus, tiada cara lain lagi ke nak buat? demo jalanan juga yang dipilih. Dah bagi stadium tak nak pulak. Dengar macam aku pro BN. aku suka PAS. but not anymore. I bet PAS will loose to DAP somehow. They don't have the guts like old time. I definitely don't want Malaysia turn like Singapore. 

And being a teacher, i definitely regret of some teen at the bersih scene.. Apa yang korang buat kat situ? Tahu ke apa yang korang buat? Betul2 faham ke penglibatan korang dalam bersih tu? is it really feel cool being there? Stupid. 

Why Demo? 
Tak fikir ke kesan terhadap kestabilan negara di masa akan datang? Lupa pula. Korang kan MANGKUK sebab itu tak fikir . Selfish.

why?

1. SELFISH: Menyusahkan orang. Orang yang bekerja, kelaur masuk KL. 
2. SELFISH: Menyusahkan orang. Orang yang buat kenduri kahwin atau keraian lain. Tetamu tak dapat datang. Majlis tergendala.
3.SELFISH: Menutup periuk nasi peniaga kecil dan sederhana pada hari tersebut dan pemandu teksi.
4. SELFISH: Pengunjung yang nak berbelanja dan mereka cuma ada hari itu untuk keluar dalam seminggu. Tapi tidak dapat berbuat demikian.
5. SELFISH: Ibu bapa yang nak spent time dengan famili dan ada hari itu sahaja nak spent dengan suami isteri atau anak-anak tapi tergendala plan. 
6. SELFISH: Pelajar-pelajar yang ada kelas tusyen atau kelas tutorial pada hari tersebut terpaksa menangguhkan pembelajaran. 
7. SELFISH: Pelajar-pelajar universiti yang membuat pengajian PJJ tidak dapat turun ke KL untuk belajar. Terpaksa tangguh kelas ke hari lain yang mana sukar dilakukan. Kerana mereka cuma ada weekend untuk kelas.
8. SELFISH: pendemo suka nak berdemo dan tunjuk pada satu dunia bahawa mereka sangat cool dan agresif menuntut SPR bersih kononnya. Padahal demo itu sendiri sudah mencemarkan imej Malaysia di mata dunia. Suka la korang kan.
9. SELFISH: tidak fikir kesan demo kepada pelabur asing yang melabur berbillion ke atas perniagaan di Malaysia. yang mana pelaburan mereka menguntungkan rakyat juga. Mereka mungkin menarik pelaburan pada bila-bila masa kerana merasakan Malaysia negara yang tidak selamat!


10. SELFISH: Merasakan berhak menderakan polis dan wartawan sedangkan mereka juga warganegara Malaysia yang ada isteri dan anak-anak menanti di rumah. Tapi korang tak peduli kan. Hal korang lagi penting kan. Bersih la sangatttttttt? JANGAN JADI MANGKUK!

Comments

BETUL!! aku setuju sangat....menyusahkan orang sahaja. yang aku lagi hangin ialah, di sekolah, aku cikgu rumah kuning - lepas tu budak-budak cakap rumah kuning BERSIH BERSIH uuwaaaaa...masa pergi lawatan ke pesta buku antarabangsa PWTC hari tu, nampaklah tinggalan sejarah BERSIH ni-menconteng sana-sini dengan spray-bersih ke tu?? lagi mengotorkan adalah...kan payah tu, nak kena bersihkan...memang diorang ni MANGKUK yang ikut sahaja mana tali nak hayun diorang.
Maya said…
memang pon,, macam tak ada cara lain dah.. nak gak buat demo.

Popular Posts