Be the best of you

Sudah lama aku tidak menulis. Nampaknya blog aku sudah bersawang. Walaubagaimanapun aku tidak sangka, blog aku yang sememeh ini semakin lama semakin ramai yang membacanya. Aku bersyukur kepada Allah jika apa yang aku tulis dapat membantu insan lain atau memberi rujukan kepda orang lain.

Apa yang aku tulis di ruangan profil diriku ini bahawa "semua orang harus berusaha demi kebahagiaan dirinya sendiri" adalah pandangan aku mengenai "bagaimana seseorang itu perlu bertindak didalam hidupnya".

"Kau tidak akan dihormati jika selalu mengharapkan orang lain membantu engkau, memahami engkau."

"kalau ingin berjaya, engkau dulu perlu mulakannya"

Memang kita memerlukan orang lain untuk membantu kita, tetapi itu bukan alasan engkau tidak perlu berusaha. Maknanya disini ratio usaha engkau berbanding bantuan/pertolongan/sokongan orang lain itu seperti nisbah 70:30. ataupun paling tidak pun 50:50.

Dalam sesetengah keadaan agak sukar untuk melakukannya, sebab kita memang perlu orang bantu kita. "give and take" itu penting.

Bagi aku, selagi aku boleh buat sendiri aku akan buat sendiri.

Engkau akan lebih dihormati begini, percayalah..

Selagi hayat dikandung badan, usahalah sehingga ke titisan peluh yang terakhir...

Bergaul lah dengan orang-orang yang bersikap positif.

Aku tahu harga diri aku. Aku diperlukan orang lain. Jadi aku sentiasa berusaha untuk hidup penuh bermakna, jaga kesihatan aku sendiri malah menjaga penampilan. Sakit bukan alasan engkau selekeh dan malas menjaga kebersihan.

Be thankful of what you have,
dont blame others (especially god) cos of what you dont have..
Dont compare yourself with others...
you are what you are..
You are special, you are different,
you're one in the million...
Be great and be the best of you...

Comments

Hajjar Hassan said…
Jalan-jalan cari inspirasi fighter Hodgkin Lymphoma n i found your blog. Semoga kita sama-sama kuat. Cuma tak habis baca. Macam mana kondisi Maya? Saya masih fighter Hodgkin Lymphoma stage 4.

Salam ukhwah.
Maya said…
Alhamdulillah.. saya sangat sihat walafiat, syukur kepadaNya kerana memberi ruang dan peluang untuk saya sembuh dan melakukan tugas seperti biasa. Saya berharap dan berdoa semoga Hajjar juga diberi kekuatan dan sembuh seperti sediakala. InsyaAllah
Unknown said…
Mencari kekuatan... Sebenarnya kekuatan itu dlm diri sendiri... Still fighting my.. It's stage 2..
Unknown said…
Mencari kekuatan... Sebenarnya kekuatan itu dlm diri sendiri... Still fighting my.. It's stage 2..
Maya said…
Awak, Green Maya, Semoga awak kuat dan tabah. Saya doakan awak sihat dan bahagia walau dimana awak berada. Ingat Allah itu sentiasa ada dengan awak ya. :)

Popular Posts