Penjimatan dan Kos Sara Hidup

Semua orang sedia maklum bahawa harga barang tidak akan pernah turun. Ia akan semakin meningkat tahun demi tahun. Namun begitu adakah peningkatan harga barang yang meningkat sama banyak atau setara dengan peningkatan gaji anda?
 
huhuhu banyak kemungkinan jawapan disitu.
 
Bagi aku, aku tetap bersyukur dengan apa yang aku ada. Yang penting mesti bijak berbelanja. Sentiasa mencari ruang dan peluang untuk berjimat.
 
Sebenarnya aku bukanlah kategori individu yang gemar berjimat. Selalunya aku akan habiskan gaji aku untuk apa sahaja yang aku mahu. Aku tidak pernah fikir akan keperluan akan datang. Kerana bagi aku, biarlah aku nak buat apa sahaja dengan gaji aku, bukan boleh bawak mati pun. Umpamanya begitu lah.
 
Tetapi sejak kebelakangan ini aku cuba berjimat. Aku tidak lagi menghantar baju ke dobi. Aku cukup menyampah nak basuh kain dan lipat kain. Secara tiba-tiba aku terfiir berapa banyak duit yang aku beri kepada akak kedai dobi, yang mana duit itu aku boleh simpan untuk kegunaan lain. Rajinlah sikit cik kiah oiii. jangan malas.
 
Tenaga elektrik pun begitu. Aku suka tidur sambil membuka lampu. Aku takut gelap. hehe Sejak akhir-akhir ini aku boleh tidur dengan lampu tetutup kerana aku berasa amann tenteram saja dengan tidur bergelap. Tambahan pula, tidur dengan lampu terbuka, tidak bagus uuntuk kesihatan. Melatonin yang dihasilkan sewaktu kita tidur dalam keadaan gelap membantu membuang bahan kimia yang tidak diperlukan dari badan kita.
 
Pendek kata, aku agak berjimat sedikit sekarang ini. Barulah nak menyimpan. Tentang makanan pula aku cuba memilih makanan yang lebih berkhasiat. pagi ini sambil membaca berita harian online, aku hanya bersarapan dengan sebiji pisang, epal dan sekeping roti. Alhamdulillah kenyang.
 

 
oh ya, minuman kegemaran aku di waktu pagi ialah teh halia. (kuantiti halia mestilah banyak dan original) pasti angin mudah untuk keluar dan rasa segar sepanjang hari. kuikuikui

Comments

Popular Posts