Tanda-tanda Kanser Limfoma

Ada seorang pembaca komen memohon aku membantunya memberitahu tanda limfoma yang ada pada aku dahulu. Maaf aku lambat baca komen.

Aku listkan:

1. Batuk berpanjangan. Tidak sembuh walaupun makan ubat batuk dan jumpa doktor. Lama. Untuk aku lebih kurang setahun sebelum diagnosis.
2. Demam. On and Off. Low Grade fever and sometimes high grade fever. jangkamasa aku tak ingat. lebih kurang setahun lebih. 
3. Susut berat badan-tak selera makan. 45kg turun hingga ke 31 kg, dalam tempoh setahun
4. Kuku kuning, mata kuning. ketara dalam 3-4 bulan sebelum diagnosis
5. Benjolan di bahagian atas bahu kiri. Tak sakit
6. Kesukaran menelan makanan. 3.4 bulan sebelum diagnosis. Waktu ini ketulan kanser dan membesar menolak kerongkong. Sebab itu susah nak telan makanan.
7. Gatal-gatal diseluruh kulit. 
8. Luka yang sukar sembuh atau tidak sembuh langsung. Apabila aku menggaru sebab gigitan nyamuk. Luka itu menjadi besar dan tidak sembuh. 
9. Timbul seolah ruam kecil yang berair di dalam nya. Sangat gatal.


Ini list aku. Orang lain mungkin tidak menunjukkan tanda seperti aku. Semoga membantu.

Comments

hnshanie said…
Hi maya. I am your new blog reader. Can I get your email address? :)
Anonymous said…
Email: jane4glay@yahoo.com

Ade di bahagian "contact me"
Unknown said…
Assalam Maya..saya ada sebahagian besar tanda2 ni..saya mula takut..benjolan pun ada..tak sakit..sy xsedar bila dia membesar..batuk berpanjangan..dah cek TB..xda..saya takut nak cek doktor..mcm mana yea kalau kita tahu kita positive kanser..mcm mana kita nak dpt kekuatan utk jalanai hidup ini dengan positive..tq Maya..semoga awak di beri kesembuhan yea Maya

Popular Posts