.

Tuesday, August 9, 2016

Rawatan Alternatif

Kepada yang pembaca yang menghidap kanser atau mempunyai ahli keluarga yang sakit, janganlah pernah berputus asa. Rajinlah membaca dan bertanya dengan doktor. Buat kajian sebelum buat apa-apa keputusan.

Akhir-akhir ini ramai yang individu diluar sana yang mendakwa mampu menyembuhkan kanser, atau apa-apa penyakit dengan cara yang nampak munasabah tetapi sebanarnya SCAM.

Janganlah pembaca tertipu dengan SCAM sebegini. Aku merayu kepada pesakit, atau keluarga pesakit siasatlah dahulu sumber rawatan alternatif itu sehabis baik.

Siapa pelopornya,
Apa latarbelakang akademiknya,
Apakah benar, apa yang didakwa? (tanya ramai orang ya, terutama golongan professional)
Ada bukti?

http://drafiqrahim.com/scam-kesihatan-siri-12-benarkah-daun-rerama-boleh-menyembuhkan-kanser/
http://drafiqrahim.com/beli-ubat-saya-dijamin-penyakit-kanser-anda-akan-sembuh/


Bukti testimoni aku tidak percaya ya.. OUT.. Pangkah siang-siang.
Jika ada BEKAS PESAKIT KANSER yang betul-betul mengguna pakai rawatan alternatif yang dicanang, perawat kena tunjuk depan aku siapa pesakit itu. Bukan cakap-cakap orang, atau tunjuk gambar semata.. tah gambar sapa-sapa diambilnya.

".....si polan bin polan, yang sakit kanser itu hari sembuh dah ha..."

Yang tukang SCAM pun tak takut pada Allah s.w.t. Berdondang sayang janji macam-macam dengan pesakit. Jika pesakit meninggal, pandai pula kata "AJAL DAN MAUT DI TANGAN TUHAN".

Rawatan Islam. Memang baik. Kita sendiri perlu memastikan diri kita solat, berdoa tanpa jemu denganNYA. Itu lebih baik pada aku. Jika memilih perubatan islam kementerian ada memberi gari panduan kepada kita. Macam yang aku sebut selalu, rajin-rajinlah membaca dan bertanya pada yang berhak dan berilmu.

GARIS PANDUAN RAWATAN PERUBATAN ISLAM
http://tcm.moh.gov.my/v4/pdf/guideline/GPPengubatanIslamSept2011.pdf




No comments: