.

Tuesday, June 14, 2011

anak murid ku EP 1

Terlalu banyak cerita nak dikongsikan. Memang pelbagai kerenah remaja zaman sekarang dan ada antaranya buat aku rasa sayu dan pilu melihat mereka begitu tabah mengharungi zaman persekolahan seperti zaman aku muda2 dulu. 

Bukan semua perkara di sekolah membuat hatiku gembira tetapi aku dah sebut sebelum ini. Dan aku rasa aku dah ulang banyak kali, aku suka dan cinta kerjaya aku ni. Sukar, tapi aku berusaha tanpa jemu walauapapun pandangan orang terhadapku,

Setiap kali aku rasa sedih dan tension, aku aku mencari kelibat salah seorang anak murid aku yang sorang ni. sekarang dia tingkatan 3. Bakal menjalani peperiksaan PMR. Pelajar ini sangatlah sopan santun dan baik pekertinya. Jauh beza dengan pelajar lain. Dia bukanlah dilahirkan dalam keluarga yang kaya dan berpendidikan. Dia sangat menjaga tutur kata dan penampilannya sentiasa kemas dan bersih. Dia juga tidak mengikut mana-mana trend atau fashion remaja terkini. Bak kata orang, "skema" ler. Tapi aku sangat suka pelajar ini. Setiap kali aku memandang kelibatnya, hati ini rasa sejuk. Emosi yang pada asalnya ingin berasa marah dan melepaskan geram tetiba sahaja hilang sedikit demi sedikit. Yelah anak murid bukan semua nya perangai macam angel. Aku bersyukur ada anak murid macam dia.

Setiap kali berjumpa aku mesti dia akan sapa aku dan bertanya aku sihat atau tidak. Jika dia melihat aku batuk dia akan kata
"cikgu, cikgu rhatlah cikgu..cikgu dah makan ubat belom?"
"Cikgu sabar ye, saya selalu doakan cikgu sihat dan murah rezeki.."

Kalau aku dah lama tak de bayang kat sekolah (cuti sakit), pelajar ini akan segera mencari aku untuk bertanyakan keadaan aku. 

Pelajar ini juga selalu mengimamkan pelajar sewaktu solat dan berkebolehan membaca doa untuk majlis-majlis serta cemerlang akademik dan kokurikulum. Manalah cikgu-cikgu tak sejuk hati. Walaupun seluruh ahli keluarganya sangat kontra tingkahlaku dan budi pekerti dengan pelajar ini, hingga aku hampir tak percaya dengan realiti sebenar yang dilalui oleh pelejar ini bersama keluarganya. 



2 comments:

cikgu siti hazreen said...

memang gelagat pelajar kadangkala membuatkan kita riang, begitu juga sebaliknya :)

p/s: cute nyer gambar tu *___*

Maya said...

hehe betul tu kak..kena banyak bersabar jadi cikgu amcam kita ni..