.

Monday, May 17, 2010

Bajet yang terlebih


Kerapkali aku berada dalam keadaan bajet yang terlebih.haha

"bajet yang terlebih" bermaksud perbelanjaan yang tidak diperlukan menyebabkan anda kekurangan wang disaat-saat anda memerlukan wang itu.

walaubagaimanapun manusia tidak dapat lari dari kesilapan dan mereka belajar melalui kesilapan itu. iaitu: berbelanja berlebihan. Aku juga begitu. Aku mula buat sesuatu untuk menebusa kesilapan aku ketika mengeluarkan duit untuk berbelanja. Ya, kawan-kawan, kita hendaklah berfikir semasak-masaknya sebelum berbelanja atau ketika membuat hutang. Kita memang tidak tahu apa yang akan berlaku kepada kita pada masa akan datang. Oleh itu berbelanja lah anda dengan bijak. "use your money wisely".

Apa yang aku belajar?

MESTI RANCANG PERBELANJAAN ANDA!
Ok, macam mana nak rancang perbelanjaan anda itu.

Perkara pertama yang perlu anda fikirkan ialah apakah matlamat utama kewangan anda. Atau dengan kata lain, apa yang anda mahu buat dengan anda punya duit lah aney..Tak kisahlah kalau anda ada banyak benda nak buat dengan duit anda itu, yang penting macam mana, bila dan bagaimana anda nak buat supaya tujuan anda tercapai melalui bajet yang anda ada? Pendek kata belanja ikut kemampuan jangka masa pendek, sederhana atau panjang. Senarai pendek barangan,hutang dan bil-bil yang anda perlu langsaika tiap2 bulan ok.

Perkara kedua ialah APABILA BERBELANJA, SIMPANLAH BIL DAN SEMAK SEMULA APA YANG ANDA BELI. Kalau agak-agak ingat apa yang dah dibeli tu, tak perlulah kot simpan bil. MEsti "jejak kasih" semua duit-duit yang anda keluarkan ketika belanja.

Anda belanja untuk apa? penting ke benda yang anda beli tu? kalau anda tak beli ada efek ker?
Paling penting terjejas tak benda-benda penting yang sepatutnya anda belanja, tapi tak dapat sebab beli benda lain? ha.... cek balik.

1) kemana wang anda pergi
2) hutang anda ada berapa beb tiap2 bulan
3) baki duit anda tiap2 bulan berapa?

Perkara ketiga: Kalau agak-agak bajet untuk itu ini, keta umah dan sebagaimana menyebabkan anda tidak ada duit lebih langsung untuk disimpan, silalah semak balik rutin bulanan anda mengeluarkan wang kita berbelanja. Potonglah mana-mana bajet yang tidak diperlukan itu. Mesti ada disiplin dan kesabaran dalam bab ini. Kalau tidak anda akan susah dikemudian hari kerana tidak punya wang simpanan untuk digunakan disaat-saat kecemasan [PENTING!!!]

Perkara keempat: buat pelan perbelanjaan anda sendiri. Rancang simpanan anda. Mula-mula kira jumlah pendapatan bulanan anda. Kemudian kira semua hutang dan perbelanjaan bulanan anda [yang perlu sahaja, termasuk duit makan, minyak dan bil utiliti]. Lastly, simpan sejumlah wang, yang diperlukan untuk menyambut raya, besday ke, nak gi haji ke, gi jepun ke, nak bayar insurans kereta, road tax ker, sukahati lah janji perkara itu penting. Disiplin penting, barulah anda boleh bersuka ria dikemudian hari.. hehe

Barulah anda boleh lega sikit ok..
jangan tambah hutang baru jika rasa anda tidak mampu. :)
selamat mencuba.

4 comments:

cikgu siti hazreen said...

perancangan memang penting, walaupun tersasar kadang2 tapi jangan lupa untuk merancang :)

MeL said...

yerp kakak..mesti rancang kewangan..untuk mase depan..blom terlambat lagi..ni hehe

~Y@Y@~ said...

aku slalu wt perancangan bajet tp x jd pun slalu tersasar.. huh jd aku rase perlu buar sst utk org sprti aku nih... keje lebih la kot

cikgu siti hazreen said...

tulah nak wat kerja apa yer???